Za celoživotní přínos v oblasti neprofesionálního tance byla oceněna Ivanka Kubicová

Ministr kultury Lubomír Zaorálek ve středu v Nostickém paláci předal Cenu Ministerstva kultury za rok 2021 v oborech zájmových uměleckých aktivit paní Ivance Kubicové za celoživotní přínos v oblasti scénického tance.


„Chtěl bych poděkovat paní Kubicové za její neúnavnou práci na poli neprofesionálního umění. Po dlouhou řadu let podporovala intenzivní rozvoj prostředí neprofesionálního tanečního umění nejen jako pedagog vyhraněné taneční techniky a umělec s vytříbeným choreografickým vkusem, ale také jako metodik, který stále hledal možnosti, jak podpořit systematické umělecké vzdělávání. Její pedagogický přínos pro české taneční prostředí je nezaměnitelný. Oslovila a vychovala několik generací pedagogů a choreografů, kteří dnes v hnutí scénického tance aktivně působí,“ řekl ministr Zaorálek.     

Tanečnice, pedagožka a choreografka Ivanka Kubicová se narodila 21. května 1946 v Praze. Své taneční vzdělání zahájila na tanečním oddělení Konzervatoře Praha v letech 1960-1965, kde si uvědomila, že více než klasický balet ji lákají jiné taneční techniky. Zajímala ji pantomima. Angažmá v Pantomimě v divadle Na zábradlí však nezískala, nebylo volné místo. Využila nabídky z Československého státního souboru písní a tanců (ČSSPT), kde jako tanečnice zůstala tři sezony. V rámci informačních seminářů na konzervatoři, které pořádala profesorka novodobého tance Věra Urbánková, se seznámila i se základními principy techniky Marthy Graham – „contraction“ a „release“. Zaujalo ji to natolik, že o pár let později projevila zájem o studium na London School of Contemporary Dance, kde strávila čtyři roky.  Po svém návratu se v sedmdesátých letech začala významně podílet na uvedení technik amerického modern dance do českého prostředí. Konkrétně se zaměřila na techniku jazzového tance a techniku Marthy Graham, která se pod jejím vedením donedávna vyučovala na katedře pražské HAMU.

Velmi významná a přínosná byla v období normalizace i její pedagogická činnost v rámci aktivit skupiny Vysokoškolského uměleckého souboru UK v Praze. V letech 1993 – 2011 působila v pozici vedoucí katedry tance HAMU v Praze. Během své dlouhé pedagogické praxe vychovala řadu významných pedagogických osobností a tanečních interpretů. Neméně důležitá byla i její choreografická tvorba. Spolupracovala s tanečními soubory: s Armádním uměleckým souborem Víta Nejedlého, s baletem Československé televize, s Národním divadle v Praze. V 90. letech se podílela na několika muzikálových inscenacích.

The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ČNSO studio

Hlavní zprávy