Stavba středočeské části dálnice D3 má začít v roce 2028 a může být financována formou PPP projektu, tedy za pomoci soukromých peněz. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje zahájit výkup pozemků na celé trase, při čemž výstavba všech úseků by měla probíhat současně. Tento záměr oznámil generální ředitel ŘSD Radek Mátl v nedávném podcastu.
Projekt dálnice D3 má řadu odpůrců, kteří poukazují na ekologické a historické rizika spojená s jejím trasováním přes Posázaví. Obzvláště v okolí Jílového u Prahy, kde ve středověku probíhala těžba zlata, hrozí problémy s podložím. Přestože Ministerstvo dopravy a ŘSD obhajují projekt, občanská sdružení nadále vyjadřují nesouhlas.
Mezi nejaktivnější oponenty patří spolek Alternativa D3. Tvrdí, že územní řízení bylo zahájeno bez veřejné účasti a že obce nedisponují veškerými potřebnými podklady. ŘSD tato tvrzení odmítá. Zatímco průzkumné práce na trase probíhají, ŘSD plánuje kontaktovat vlastníky pozemků pro jejich následný výkup.
Dálnice D3 má představovat klíčovou spojku mezi Prahou, Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Středočeská část dálnice by měla dosahovat délky 58,5 kilometru. Na druhé straně se na jihočeské části již aktivně pracuje na dvou posledních úsecích mezi Kaplicí a Dolním Dvořištěm. Podle Mátla by měla být za dva roky dálnice propojena od Mezna až po Rakousko.