Ochrání před radioaktivním prachem i Ebolou. Záchranáři využívají speciální sanitku

Pražská záchranka rozšířila svůj vozový park o speciální posilu.


Na první pohled se nový přírůstek neliší od běžně používaných záchranářských mercedesů, tuto sanitku lze ale hermeticky zcela izolovat od okolí. Záchranáři budou ve voze zasahovat u mimořádných událostí, při nichž bude hrozit kontakt s nebezpečnými látkami, a to chemickými, biologickými i radioaktivními. Sanitka bude sloužit také k ošetřování a transportu pacientů s vysoce nakažlivými infekcemi.

Jádrem nového vozu je filtroventilační jednotka s kazetovými filtry, která dokáže v kabině i ambulantním prostoru vytvořit přetlak nebo podtlak. Zjednodušeně řečeno, podtlak chrání okolí před tím, co je uvnitř vozidla, přetlak chrání naopak vnitřek vozidla a jeho posádku před vlivy okolí. První varianta se uplatní například při transportech pacientů trpících nebezpečnou chorobou, jako je Ebola či SARS. Přetlak pak záchranáři ve voze vytvoří u událostí, kdy dojde k úniku nebezpečných látek v místě, kde zasahují.

„Neustále rozvíjíme naše kompetence a vybavení, abychom byli připraveni na všechny potenciální hrozby. Nový sanitní vůz ještě rozšiřuje naši schopnost poskytovat péči pacientům při mimořádných událostech a zároveň zvyšuje ochranu zasahujících zdravotníků,“ říká Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.

Potenciálních míst k zásahu je v hlavním městě více, Praha má například jednu z největších koncentrací chemických provozů v republice, v metropoli a v její bezprostřední blízkosti jsou také dva výzkumné jaderné reaktory. Radioaktivní materiál pak využívají i zdravotnická zařízení kvůli specializovaným vyšetřením. Mezinárodní Letiště Václava Havla je dopravním uzlem, kam by mohl teoreticky přicestovat člověk nakažený některou z vysoce infekčních chorob.

Pro případy transportů takových pacientů je vůz dále vybaven tzv. biovakem, který izoluje pacienta od okolí. Novou sanitku lze využívat díky zvýšenému rozsahu napětí zásuvek i při mezinemocničních transportech pacientů s početnou přístrojovou podporou, zajišťující například dýchání či další životní funkce. Jsme připraveni i na transporty s využitím ECMO (mimotělního oběhu), které při koronavirové pandemii hrálo a hraje významnou roli v úspěšné léčbě ve specializovaných centrech.

Speciálně upravený Mercedes Benz Sprinter 519 CDI se zdravotnickou nástavbou od KOV Velim byl pořízen na základě účelové dotace Magistrátu hl. m. Prahy. Cena vozu byla 4,4 milionu korun.

Skupina speciálních činností

V novém voze zasahuje skupina speciálních činností, kterou tvoří zdravotničtí záchranáři – specialisté pro urgentní medicínu. Tito zdravotníci mají rozšířené kompetence při poskytování péče pacientům, například v oblasti zdravotních výkonů či podávání léků. Členové skupiny speciálních činností pak procházejí podrobnými školeními a cvičeními pro zásahy u mimořádných událostí. Při reálném zásahu u události velkého rozsahu, například průmyslové havárii, by skupina speciálních činností koordinovala a metodicky řídila činnost ostatních zdravotnických posádek. Patřičným výcvikem projdou u pražské záchranky také inspektoři, kteří by při takové události plnili roli vedoucího zdravotnické složky.

Skupina má kromě vysoce odolných ochranných pomůcek, jako jsou třeba protichemické celotělové obleky či celoobličejové masky s filtroventilací, také vybavení pro detekci nebezpečných látek – například Geigerův počítač pro radioaktivní látky nebo multidetektor pro změření hladiny nebezpečných plynů.

Skupina speciálních činností působí na základně Průběžná v městské části Praha 10 a je schopna zasahovat v režimu 24/7.

Tisková zpráva ke stažení v PDF

The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ČNSO studio

Hlavní zprávy