UNESCO má hlavní slovo v osudu Výtoňského mostu

Letos se rozhodne o osudu železničního mostu na Výtoni. Správa železnic plánuje realizaci od roku 2026 s důrazem na veřejnost a připravuje dokumentaci. UNESCO má hlavní slovo, chybí místní znalci metodik.


V letošním roce se rozhodne o osudu dlouze debatovaného železničního mostu na Výtoni. Správa železnic plánuje realizovat procesy za účasti veřejnosti a již připravuje projektovou dokumentaci mostu, aby mohl být od roku 2026 zahájen. Pavel Paidar, ředitel odboru modernizace staveb ze Správy železnic, uvedl, že prioritou je zahájit realizaci, jakmile to bude možné.

Správa železnic se od roku 2010 dvakrát neúspěšně pokusila sejmout památkovou ochranu mostu. Jasno nemusí být ani letos, protože v České republice chybí odborníci na metodiku UNESCO a zahraniční experti zase nejsou obeznámeni s historickým vývojem v oblasti Smíchova a Podvyšehradí. Podle návrhu Ivety Torkoniakové by nový most měl mít minimalistickou a elegantní konstrukci a současně nabídnout bulváry a prostor pro pěší i cyklisty.

Nový most by měl také propojit severní a jižní břeh bezbariérovými stezkami, které by byly vhodné i v období povodní. Tři obloukové lávky, široké tři metry, propojí oba břehy Vltavy a nabídnou otevřený výhled na město. Součástí projektu je i železniční zastávka Výtoň a kulturní prostor pod mostem.

Smíchovské okolí mostu projde výraznou proměnou. Nově zde vyroste areál volného času se sportovní tematikou a potřebným zázemím. Severní strana cyklostezky a jižní volně propojený prostor budou doplněny zelení, industriálním mobiliářem a fontánami. Výrazné prvky v prostoru zahrnují umělecké lampy.

Most v současnosti neslouží původnímu účelu a vlaky po něm musí jezdit sníženou rychlostí. Praha je navíc pro průjezd nákladních vlaků až na výjimky zablokovaná. Jeden z problémů jsou technická omezení na výtoňském mostě a druhým plánovaná rekonstrukce nedalekého branického mostu, který jediný umožňuje průjezd elektrických nákladních vlaků.

Kvůli plánované investici se vede diskuse o tom, zda nový most bude mít dvě nebo tři koleje. Mezi zastánci výstavby třikolejného mostu patří i Středočeský kraj, který tento návrh podporuje s argumentem, že by bylo lepší zbourat stávající most a postavit modernější správní. Proti tomu se staví iniciativa Nebourat, která sehnala 21 tisíc podpisů.

Existuje také druhá iniciativa, Větorská 21, která podporuje modernizaci oblasti Výtoně jako klidného místa pro život ve 21. století. Zakládajícími členy této iniciativy jsou místní obyvatelé a lidé, kteří na Výtoni vyrostli.

UNESCO bude mít v konečném důsledku poslední slovo. Město Praha rovněž zkoumá možnosti přesunutí mostu do Modřan, kde by mohl být chráněn jako historická památka.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
NOVÝ RENAULT CAPTUR

Hlavní zprávy

 

Renault MASTER - navržen pro potřeby každé profese