Nový model financování krajů - Praha trpí

Hlavní město Praha nesouhlasí s novým modelem financování krajů, který považuje za nevýhodný a diskriminující. Nová kritéria by komplikovala financování důležitých oblastí, jako je doprava, školství, sociální a zdravotní služby.


„Pro Prahu je navržený nový model financování krajů nevýhodný a nesouhlasíme s ním. Hlavní město tím bude podstatným způsobem tratit a ztíží mu to financování řady oblastí, které jsou důležité jak pro obyvatele Prahy, tak pro všechny, kteří sem dojíždějí. To se týká například školství,“ říká primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

Nový návrh rozpočtového určení daní pro hlavní město je v této podobě nepřijatelný dle názoru radního pro oblast financí, rozpočtu, fondů a podpory podnikání Zdeněka Kováříka. Navržená kritéria podle něj diskriminují hlavní město a komplikovala by financování jeho kompetencí v oblastech dopravy, školství, sociálních a zdravotních služeb.

Více lidí z celé republiky navíc dlouhodobě obsluhuje Praha, což zvyšuje náklady na kvalitní služby. Náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib zdůrazňuje, že hlavní město nemůže zastavit dlouhodobě naplánované investice, jako je například metro D za 100 miliard korun či automatizace metra a obnovu vozového parku za 35 miliard korun.

Hejtmani se na návrhu nového modelu financování krajů shodli jedenáct ku třem, proti byly kromě hlavního města také Ústecký a Moravskoslezský kraj. Předseda Rady Asociace krajů Martin Kuba odeslal schválené usnesení ministru financí ČR Zbyňku Stanjurovi k zahájení jeho projednávání na úrovni vlády ČR.

Návrh, s kterým hlavní město nesouhlasí, nastavuje nové procentní kritéria, podle nichž se stanoví podíly jednotlivých krajů a hlavního města na rozpočtovém určení daní. RUD krajů zahrnuje počet obyvatel, délku silnic, rozlohu kraje, počet výjezdových základen ZZS, počet urgentních příjmů typu I, strukturu kraje, počet žáků středních škol a vyrovnávací příspěvek.

Asociace krajů schválila další navazující podmínky týkající se příspěvku Státního fondu dopravní infrastruktury a potenciálního navýšení objemu RUD krajů v prvních třech letech. Tato změna má za úkol vyrovnat propad některým krajům při srovnání se stávajícím stavem.


ČNSO studio

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy