Spor o fiakry v Praze - město versus cech fiakristů

Spor o fiakry v Praze pokračuje. Vedení města chce ukončit nájemní smlouvu na Staroměstském náměstí, kde se koně i přes zákaz stále vyskytují. Cech fiakristů argumentuje blahobytem koní a jejich nutností pohybu.


Tržní řád metropole už více než rok zakazuje koňské povozy v ulicích Prahy. Přesto je kočáry stále možné spatřit na Staroměstském náměstí, kde mají pronajatá stanoviště od města za částku jeden milion korun ročně. Tento stav se nelíbí části vedení města, které usiluje o ukončení smlouvy.

Každý den pět kočárů projíždí historickým centrem Prahy od deseti hodin ráno do deseti hodin večer. Koně se střídají v šesti hodinových směnách. Předseda Cechu fiakristů Josef Kočovský upozorňuje na to, že koně jsou zvyklí být v pohybu a že nečinnost může vést ke zdravotním problémům.

Na Staroměstském náměstí mohou fiakry stát díky nájemní smlouvě, kterou mají s městem. Za tento pronájem ale musí platit pokuty za porušení tržního řádu. „I když mají nájemní smlouvu, to jim nedává právo podnikat na veřejném prostoru. Souhlasím, že bychom měli ukončit tuto nájemní smlouvu,“ říká radní pro majetek Prahy Adam Zábranský z Pirátské strany.

K ukončení smlouvy a tím i k odstranění fiakrů z centra Prahy se přiklání také první městská část. V rámci magistrátní koalice však panují rozdílné názory – na posledním zasedání chyběl jeden hlas pro dosažení shody. Zábranský zdůrazňuje, že tahání kočárů s turisty není vhodné z pohledu welfare zvířat ve velkoměstě.

Pražský primátor Bohuslav Svoboda z ODS naopak zdůrazňuje estetickou hodnotu fiakrů a argumentuje tím, že Praha není jediným městem, kde jsou tyto historické kočáry k vidění. Podle něj existují také oprávněné zájmy řidičů a dopravců, pro které mohou fiakry představovat komplikaci.

Debaty o osudu fiakrů urychlila i nedávná fotografie koně, který během jízdy upadl. Veterinární správa případ prošetřovala, ale nezjistila žádné pochybení.

Zvažuje se několik kompromisních řešení, mezi nimiž je i možnost přesunutí fiakrů mimo centrum Prahy, například do parků. O této a dalších možnostech se nadále povedou diskuse mezi městskými politiky.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
NOVÝ RENAULT CAPTUR

Hlavní zprávy

 

Renault MASTER - navržen pro potřeby každé profese