Vyzkoušejte tabatu, vymáčkne z vás maximum

Pohyb je život, tvrdí Iva Dostálová z fakulty tělesné kultury, která šla jako proděkanka příkladem a během koronavirových opatření dala všanc svůj recept na to, jak si udržet fyzičku i v karanténě.

uniweb weby

Vytvořila sadu karet věnovanou intervalovému cvičení tabata, které si může každý poskládat podle svých možností a potřeb. Proč právě toto cvičení, prozradila pro magazín Žurnál UP

„Vyzkoušela jsem několik cvičebních systémů jako pilates, TRX a další, ale tabata mě oslovila nejvíce. Vymáčknu ze sebe maximum a zároveň procvičím opravdu celé tělo. Cvičím ji asi dva roky a můžu říci, že vidím, jaký vliv má na moji kondici, tedy na kardiovaskulární systém, nebo zpevnění a prorýsování těla,“ říká.

Ke cvičení tabaty není nutný velký prostor a v podstatě je třeba jen cvičební podložka, karty se cviky a notebook nebo nějaký přehrávač hudby. Spojení s hudbou je totiž při tabatě zásadní, určuje tempo a interval samotného cvičení a odpočinku. Klasický interval, který lze ale upravit, je 20 sekund intenzivního cvičení, 10 sekund odpočinku, přičemž po osmi opakováních následuje delší pauza před další sérií.

Pro každou sérii si cvičící vybírá z karet cviky, které střídá, ať už pro dolní či horní končetiny, zaměřené na střed těla nebo pro zvýšení tepové frekvence. Díky hudbě a odpočítávání v ní se lze daleko více soustředit především na samotné precizní provedení cviků a jejich korekci. Cvičení při hudbě zároveň rychle ubíhá a jedince motivuje k výkonu.

„Samozřejmě je dobré si před cvičením něco k základním pozicím přečíst, případně s někým zkonzultovat své možnosti a modifikace cviků, aby cvičení nebylo kontraproduktivní a člověk si spíše ne­ublížil. Pro zpestření cvičení je pak možné využít i různé pomůcky, v domácím prostředí například plastové láhve s vodou jako činky,“ dodává Iva Dostálová, která při tvorbě karet zúročila své bohaté zkušenosti ze zdravotní tělesné výchovy.

A navíc si zlepšila i dovednosti v grafických programech, protože jejím dílem jsou nejen textové popisy, ale také kresby jednotlivých cviků.

Karty lze stáhnout na webových stránkách fakulty tělesné kultury zde.

Fotogalerie

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Beton union

Hlavní zprávy

 

UNIWEB SEO