DPP Plánuje mega nákup souprav pro Metro

Dopravní podnik prahy (DPP) plánuje v tendru nakoupit 69 souprav pro linku C a D. Dodavatel by měl být vybrán v říjnu 2025 a dodání nových vlaků by mělo proběhnout po roce 2029. Tendr zahrnuje další úpravy metra, jako bezpečnostní stěny na nástupištích a modernizaci dep.


DPP (Dopravní podnik Praha) plánuje v tendru nakoupit 69 souprav pro linku C a budovanou linku D. Informoval o tom Daniel Šabík, vedoucí komunikačního odboru DPP. Podle plánu by měl být dodavatel vybrán a smlouva s ním uzavřena v říjnu 2025 a dodání nových vlaků by mělo proběhnout po roce 2029.

Podle Šabíka je počet nových vlaků zatím pouze odhadem, který může být upřesněn v průběhu soutěžního dialogu. Tendr také zahrnuje další potřebné úpravy metra, jako jsou bezpečnostní stěny na nástupištích, nový dispečink pro obě linky, modernizace depa Kačerov a vybavení depa Písnice.

Výběr dodavatele bude probíhat formou soutěžního dialogu, do kterého se přihlásí více soutěžících splňujících profesní způsobilost a požadavky DPP na kvalifikaci. Očekává se, že bude potřeba spočítat simulaci provozu na obou linkách se zohledněním údržby a zálohy, podle které stanoví nutný počet souprav.

Součástí podmínek je také zajištění údržby, což v případě vlaků znamená dobu 35 let a u nástupištních stěn a dopravního systému dobu 25 let. DPP očekává, že údržba bude tvořit zhruba dvě třetiny hodnoty zakázky a peníze na ni budou vypláceny průběžně.

Ředitel DPP Petr Witowski uvedl, že předpokládá postupné dodání vozů podle harmonogramu automatického systému, aby nedošlo k zastavení provozu metra. Během procesu bude nutné zajistit smíšený provoz nových i starších souprav.

Nové vozy budou mít pět průchozích sekcí a budou možné je v případě potřeby řídit manuálně. „Pokud vše půjde podle předpokládaného plánu, do konce letních prázdnin bychom měli mít hotovou kvalifikační fázi tendru a na podzim bychom měli začít se soutěžním dialogem, který potrvá zhruba do pátého léta,” uvedl Witowski.

Podle ředitele je soutěžní dialog časově náročný, ale poskytuje DPP možnost průběžně komunikovat se zájemci o zakázku a upřesňovat technické detaily. Podle Witowského také nechal DPP posoudit podmínky tendru anti-korupční organizací Transparency International.

Witowski také uvedl, že doufá, že se v letech 2026 a 2027 budou moci začít předběžné přípravy a vývoj vozů. První vozy by měly být vyrobeny v letech 2027 a 2028, následovat by měla jejich certifikace a homologace a v letech 2028 a 2029 by měl začít zkušební provoz.

Automatizace umožní snížit minimální intervaly na přetížené lince C z aktuálních 115 na 90 sekund. Na lince D se počítá s automatickým provozem od samého začátku.

Očekává se, že podnik prvně nasadí na trase mezi Pankrácem a Novými Dvory deset vlaků. Zbývající vozy dodá dodavatel po výzvě ze strany podniku.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy