Online prodej zažil obrovský boom. Aby si výhody udržel, musí investovat do videa, AI a virtuální i rozšířené reality

E-shopy a online obchod jsou teď díky minulému lockdownu na koni.


Ale dlouhodobě, pokud si chtějí své výhody udržet, tak musí dohnat některá manka, která jim z principu náleží. Je to hlavně absence fyzického kontaktu zákazníka se zbožím a díky tomu i nejistá důvěra a celkový pocit z nákupu. Online retail se chystá problémy řešit pomocí technologií. Na řadě jsou zejména videokomunikace, umělá inteligence a virtuální realita.

Jak může zákazník dobře určit kvalitu produktu, jeho řemeslné zpracování, rozměry bez toho, aby věc fyzicky viděl a mohl ji vyzkoušet? Fyzický kontakt poskytuje kontrolu a vytváří důvěru. I když zákazníci milují pohodlí digitálního obchodu, mohou mít problém s nákupem produktů, které osobně nezažili. Značky se tak snaží řešit tento chybějící fyzický kontakt.

„Aby firmy dlouhodobě vydělávaly na online obchodě, musí zákazníkům nabízet zkušenosti s produktem a službami, které je nadchnou a pohltí. A to ještě více, než kdyby si jej fyzicky prohlédli. Mnoho světových firem tento fakt již chápe. Dle našeho průzkumu je dnes plných 64 % společností odhodláno investovat do posunu tímto směrem, říká Martin Šrůma, konzultant pro oblast retailu Accenture ČR.

Videoprodej módy

Je pravděpodobné, že se v České republice více rozšíří v zahraničí již oblíbený „video shopping“, kdy přímo z obchodů, případně s podporou sociálních médií, lze k prodeji využít videostream.

Jedním z příkladů odvětví, které musí dlouhodobě bojovat o své místo na slunci, je online prodej módy. „Móda se nyní díky covidu prodává stále více přes e-shopy. A online prodejci se snaží absenci fyzického výběru dohnat přes video. Příkladem může být třeba online módní poradce značky obuvi Baťa, který pomocí videohovoru pomůže zákazníkovi s výběrem bot,“ říká Michal Černý, zástupce společnosti Lifesize v ČR.

Umělá inteligence vyhodnotí, kdy si můžete vracené zboží nechat. Peníze vám přesto vrátí

Novinkou a vstřícným gestem pro zákaznickou zkušenost při online nakupování je také řešení vracení zboží, které si zákazník objednal, ale nakonec jej z nějakého důvodu nechce. A s růstem objemů online nákupů rostou i takovéto vratky.

Někteří online prodejci v USA přišli s novou strategií. Lépe než nákladným způsobem vracet zboží se jim vyplatí zákazníkům zboží nechat, a peníze jim přesto vrátit. Případy, kdy tuto možnost využít a kdy ne pak vyhodnocuje umělá inteligence. Porovnává nákupní historii zákazníka, ale také náklady na dopravu zboží zpět do skladu.

Virtuální a rozšířená realita již pomáhá v prodeji aut

Společnostem, které vyrábějí a prodávají hodnotné produkty, například automobily, se vyplatí investovat do pokročilé technologie podporující prodej. „Virtuální realita může zprostředkovat bohatší a interaktivnější zkušenost s poptávaným modelem vozu, zákazník získá lepší představu o produktu jako celku, možných variacích, barvě, nebo doplňcích. Rozšířená realita pak umožní vizualizaci konfigurovaného vozu v garáži, nebo před zákazníkovým domem. Prodejní společnosti válčí v digitálním světě o zákazníka a vylepšená, inovativní zákaznická zkušenost, je jedním z klíčových faktorů pro výběr produktu. Pokročilá digitalizace prodejních kanálů může nejen vylepšit zákaznickou zkušenost a zvýšit prodeje, ale přispívá i ke zlevnění fyzického prodejního řetězce,“ uzavírá Jaroslav Blažek, regionální technologický ředitel poradenské firmy Accenture.

ČNSO studio

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ČNSO studio

Hlavní zprávy