Trolejbusy na pražském letišti

Dopravní podnik Prahy zahájil provoz trolejbusové linky číslo 59, spojující Nádraží Veleslavín a Letiště Václava Havla. Nové velkokapacitní trolejbusy Škoda Solaris 24 nahradily autobusovou linku 119 a zvýšily kapacitu o 30%. Trolejbusy jezdí částečně na baterie, snižují emise CO2 ve městě a zlepšují kvalitu ovzduší.


Pražský dopravní podnik (DPP) zahájil provoz nové trolejbusové linky číslo 59, která spojuje Nádraží Veleslavín s Letištěm Václava Havla. Nové velkokapacitní trolejbusy Škoda Solaris 24 nahradily původní autobusovou linku 119 a představují tak nejdelší povrchová vozidla v Česku. Díky tomuto kroku se zvýší kapacita a celková kapacita vozidel až o třicet procent. Současně byly při zavádění této linky investovány značné finanční prostředky na rozvoj infrastruktury a nákup nových vozidel.

Velkokapacitní trolejbusy, které jezdí po Praze již od loňského roku, mají kapacitu až 180 cestujících, což je o třicet procent více než u původních kloubových autobusů. Důležitou vlastností těchto trolejbusů je jejich schopnost jezdit částečně pomocí baterií a částečně připojeny k trolejím. Tímto způsobem bude nová linka přispívat ke snižování emisí oxidu uhličitého ve městě a ke zlepšení kvality ovzduší.

Na nové trase budou jezdit celkem dvacet trolejbusů, přičemž každý z nich má dva motory a měří 24,7 metru. Pro cestující jsou k dispozici celkem 54 sedadel a zbytek prostoru je určen pro stání. Trasa linky měří téměř devatenáct kilometrů a pod trolejovým vedením je zhruba jedenáct a půl kilometru. Zbytek trasy pojede trolejbus na baterie, přičemž dojezd nového vozu na baterie je při plném zatížení dvanáct kilometrů.

Před zprovozněním nové trolejbusové linky musel DPP vybudovat potřebnou infrastrukturu, jako jsou troleje, měnírny elektrické energie nebo nabíjecí stanice v garážích v Řepích. Součástí projektu je také modernizace železnice mezi Kladnem a Prahou, která zahrnuje budování železniční odbočky na letiště. Po dokončení této části bude DPP využívat velkokapacitní trolejbusy na trase linky autobusu č. 136. Původní autobusy z linky 119 pak nahradí nejstarší kloubové autobusy SOR NB 18 z let 2009 a 2010, které DPP vyřadí.

Právě v současné době má město společně s DPP připraveno dalších třináct projektů, jejichž cílem je postupně nahradit autobusy trolejbusy. Pokud se DPP podaří v krátké době vysoutěžit zhotovitele, mohlo by se ještě letos začít s výstavbou infrastruktury pro bateriové trolejbusy na lince 137, která spojuje Na Knížecí s Waltrovkou. Výhledově by mohly být elektrifikovány také linky číslo 112 a 201.


ČNSO studio

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ČNSO studio

Hlavní zprávy