Vodíkový vůz BMW iX5 Hydrogen

BMW Group představuje zástupcům mezinárodních médií první vozy pilotní flotily, které budou uvedeny do provozu v průběhu letošního roku.


Po čtyřech letech vývojových prací vstupuje vodíkové BMW iX5 Hydrogen a celý vývojový projekt do další kritické fáze.

Flotila necelé stovky vozů bude následně v různých zemích nasazena pro předváděcí a zkušební účely. Celý program bude určen pro různé skupiny zákazníků, kteří budou mít jako první, kromě osob zapojených do vývoje, možnost získat přímou zkušenost z toho, co BMW iX5 Hydrogen nabízí.

„Vodík je všestranný zdroj energie, který hraje klíčovou roli v procesu energetické transformace, a tedy i v ochraně klimatu. Koneckonců je to jeden z nejefektivnějších způsobů skladování a přepravy obnovitelných energií,“ řekl Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG. „Tento potenciál bychom měli využít k urychlení transformace celého odvětví dopravy. Pokud jde o bezemisní mobilitu, je vodík chybějícím dílem skládačky. Jedna technologie sama o sobě nebude stačit k tomu, aby přinesla celosvětovou klimaticky neutrální mobilitu.“

BMW iX5 Hydrogen

BMW iX5 Hydrogen vyvinuté na základě současné generace BMW X5 bylo poprvé ve formě konceptu představeno na autosalonu IAA v roce 2019. První prototypy pak byly předvedeny na veletrhu IAA Mobility 2021, kde je návštěvníci mohli zažít v akci jako vozy zajišťující dopravu po výstavišti. Použitý systém vodíkových palivových článků je další ukázkou špičkových vývojových zkušeností BMW Group v oblasti technologií elektrického pohonu. BMW Group systematicky pokračuje ve vývoji technologie vodíkových palivových článků jako další možnosti pro budoucí lokálně bezemisní individuální mobilitu.

Technologická odbornost BMW

Mimořádně účinné systémy palivových článků pro svoji pilotní flotilu BMW Group vyrábí ve svém vlastním mnichovském kompetenčním centru pro vodík. Právě tato technologie je jedním ze základních článků vozu BMW iX5 Hydrogen a generuje vysoký trvalý výkon 125 kW/170 k.

V palivovém článku probíhá chemická reakce mezi plynným vodíkem z nádrží a kyslíkem ze vzduchu. Udržování stálého přísunu obou plynů do membrány palivového článku má zásadní význam pro účinnost celého pohonného systému. Kromě technických prvků, které se nacházejí také ve vozech se spalovacími motory, jako jsou chladiče nasávaného vzduchu, vzduchové filtry, řídicí jednotky a senzory, vyvinula společnost BMW Group pro svůj nový systém palivových článků také speciální vodíkové komponenty. Patří mezi ně například vysokorychlostní kompresor s turbínou a vysokonapěťové čerpadlo chladicí kapaliny. BMW Group odebírá jednotlivé palivové články od společnosti Toyota Motor Corporation. Obě společnosti totiž od roku 2013 vzájemně spolupracují na systémech pohonu s palivovými články.

Výroba v pilotním výrobním závodě v Mnichově

BMW iX5 Hydrogen se vyrábí v pilotním výrobním závodě výzkumného a inovačního centra (FIZ) BMW Group v Mnichově, který je mezičlánkem mezi vývojem a sériovou výrobou. Právě na této flexibilní lince se testuje výroba každého nového modelu společnosti. V karosárně, v oddělení montáže, v konstrukci modelů, stavbě koncepčních vozů a aditivní výrobě zde pracuje přibližně 900 lidí. Jejich úkolem je zajistit, aby produkt i výrobní proces byly připraveny pro sériovou výrobu. V případě BMW iX5 Hydrogen spolu s cílem integrace nejmodernějších technologií pohonu a skladování energie úzce spolupracují specialisté na vodíkovou technologii, vývoj vozidel a počáteční montáž nových modelů.

Vodík umožňuje rychlé doplňování paliva

Vodík potřebný k napájení palivového článku je uložen pod tlakem 700 barů ve dvou nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Dohromady pojmou téměř šest kilogramů vodíku, což stačí k tomu, aby BMW iX5 Hydrogen v cyklu WLTP ujelo 504 km. Naplnění vodíkových nádrží trvá pouhé tři až čtyři minuty – BMW iX5 Hydrogen tak může poskytovat radost z jízdy, kterou je BMW proslulé, a to i při cestách na dlouhé vzdálenosti.

Technologie FCEV přispívá k dekarbonizaci

BMW Group je první německá automobilka, která se připojila ke kampani Business Ambition for 1,5 °C vedené iniciativou Science Based Targets a zavázala se k dosažení cíle úplné klimatické neutrality v celém hodnotovém řetězci.

Vodík jako součást globálních aktivit pro mobilitu bez emisí CO2

Podle zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA) má vodík jako zdroj energie v globálním měřítku v oblasti energetické transformace značný potenciál. Díky svým možnostem skladování a přepravy může být využíván v široké škále aplikací. Většina průmyslových zemí proto přijímá vodíkové strategie a podporuje je konkrétními projekty. V odvětví dopravy se vedle čistě bateriového pohonu může stát právě vodík další možností pro utváření dlouhodobě udržitelné individuální mobility. To však bude záviset na konkurenceschopné výrobě dostatečného množství vodíku při využití zelené energie a na rozšíření odpovídající infrastruktury plnicích stanic. Právě o to je již nyní v mnoha zemích intenzivně usilováno.

BMW Group v Německu a v Evropě vítá a podporuje aktivity na podporu inovací, které pomohou vybudovat vodíkové hospodářství a urychlit výrobu zeleného vodíku. Konkrétně se jedná o rozsáhlé vodíkové projekty klasifikované jako důležité projekty společného evropského zájmu (IPCEI). Projekty, které tvoří tuto iniciativu Evropské unie, v Německu podporovanou Spolkovým ministerstvem hospodářství a Spolkovým ministerstvem dopravy, pokrývají celý hodnotový řetězec – od výroby vodíku přes jeho dopravu až po aplikace v průmyslu.

Technologie vodíkových palivových článků má při vhodných podmínkách potenciál stát se dalším pilířem v portfoliu poháněcích systémů BMW Group pro mobilitu bez lokálně produkovaných emisí CO2.

Poznámka redakce: pokud plánujete nákup nového vozu a hledáte tip na nejlevnější nová auta v České republice skladem (bez ohledu na značku vozu), pokračujte na stránku Nejlevnější nová auta v ČR.

Pokud hledáte půjčovnu vozů značky BMW, pokračujte na stránku půjčovna aut BMW výhodně s tarifem na míru.

Fotogalerie
ČNSO studio

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ČNSO studio

Hlavní zprávy